Ανατολική ζωφόρος
 

                                        1                                       2                               3                  4α   4β

             4γ     4δ 4ε 4στ   4ζ                               5       6α    6β        6γ      6δ      6ε        6στ 

                                                    7                                8                                   9



Όπως ήδη είπαμε, τα δύο ρεύματα της πομπής συναντιούνται στην ανατολική πλευρά. Έτσι, από ης δύο άκρες της ανατολικής ζωφόρου έρχονται, προς το κέντρο, δύο ομάδες κοριτσιών, που μεταφέρουν διάφορα είδη που θα χρησιμοποιηθούν στις θυσίες.
Στο (1) κρατούν φιάλες (ρηχά αγγεία) και οινοχόες (κανάτες για το κρασί), ενώ στο (9) μία από τις κοπέλες κρατά το θυμιατήρι, που χρειάζεται για ης θυσίες.
Στο σημείο (2) και στο σημείο (8) απεικονίζονται κάποιες κοπέλες, που δεν κρατούν στα χέρια τους τίποτα. Πρόκειται για τις εργαστίνες, ης νέες που ύφαναν το ιερό πέπλο. Αμέσως μετά τις ομάδες των κοριτσιών, δεξιά και αριστερά υπάρχουν δύο ομάδες ανδρών, (3) και (7), για τους οποίους λέγεται είτε ότι είναι οι δέκα ήρωες που έδωσαν το όνομα τους σης δέκα φυλές της Αθήνας είτε ότι πρόκειται για τους διοργανωτές της γιορτής.
Οι δώδεκα θεοί και θεές είναι χωρισμένοι σε δύο ομάδες και καθισμένοι άνετα σε καθίσματα. Στην αριστερή ομάδα έχουμε: (4α) τον Ερμή που είναι ο αγγελιαφόρος των θεών (4Β) τον Διόνυσο που στρέφει το κεφάλι του για να παρατηρήσει την πομπή που πλησιάζει· (4γ) την Δήμητρα που ακουμπά το κεφάλι στο χέρι της με τρόπο που εκφράζει τη θλίψη της για την απαγωγή της
κόρης της, Περσεφόνης, από τον Άδη· (4δ); τον Άρη που στηρίζει με τα χέρια του το ένα του πόδι, ενώ το άλλο ακουμπά στο κάθισμα· (4ε) την Ίριδα, τη θηλυκή αγγελιαφόρο των θεών, που φτιάχνει τα μαλλιά της· (4στ) την Ήρα, την προστάτιδα του γάμου· (4ζ) τον Δία που κάθεται στον πολυτελή θρόνο του, σε αντίθεση με τους άλλους θεούς που κάθονται σε απλά καθίσματα. Στη δεξιά ομάδα Βλέπουμε (6α) την τιμώμενη θεά Αθηνά· (66) τον Ήφαιστο που στρέφει το κεφάλι του προς την Αθηνά· (6γ) τον Ποσειδώνα που ακουμπά τον ώμο του Απόλλωνα (6δ), ίσως για να τον ειδοποιήσει όη η πομπή πλησιάζει· (6ε) την Άρτεμη, τη θεά του κυνηγιού και (6στ) την Αφροδίτη με το νεαρό γιο της, τον Έρωτα. Παρατήρησε ότι οι θεοί απεικονίζονται πολύ μεγαλύτεροι από τους κοινούς θνητούς, για να εμπνέουν το δέος και το σεβασμό των πιστών.
Τέλος, στο κέντρο της παράστασης (5), Βλέπουμε την κορύφωση της πομπής, με την παράδοση του ιερού πέπλου από ένα παιδί σε έναν άνδρα, μάλλον ιερέα. Το πέπλο αυτό ήταν μεγάλο όσο ένα ιστίο πλοίου!
Η γυναίκα που βρίσκεται πίσω απ' τον ιερέα είναι ιέρεια του ναού της Αθηνάς, στην οποία δύο κοπέλες φέρνουν δύο καθίσματα, ειδικά για τις θυσίες.

Επιστροφή στη Σελίδα Η ζωφόρος του Παρθενώνα

Πηγή:

ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΣΕ ΕΝΑΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΑΟ
ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ 
Κείμενα: Fiona MacDonald
Εικονογράφηση: Mark Bergin
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ

 

Επιστροφή στη σελίδα του Σχολείου

Web Design  by Κιοσσές Γιώργος