ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 

      
Αφού παρατηρήσαμε το χάρτη της Ελλάδας σταθήκαμε στη Μακεδονία

και κάναμε εκτενή αναφορά στη γεωμορφολογία της . Έτσι καταλήξαμε στο 

συμπέρασμα ότι η πατρίδα μας είναι τόπος όπου ευδοκιμεί η καλλιέργεια 

του αμπελιού .

Στη συνέχεια δημιουργήσαμε μία μακέτα της Μακεδονίας χρησιμοποιώντας 

ως υλικά κατασκευής , προϊόντα του αμπελιού : κληματόφυλλα για πεδιάδες , 

σταφίδες για βουνά κ.λ.π. Ανακαλύψαμε τους δρόμους του κρασιού της Μακεδονίας

 και τους κατασκευάσαμε με κορδέλες διαφορετικού έντονου χρώματος . Σε κάθε σταθμό βάλαμε ταμπελίτσες από κληματόβεργες για να εντοπίσουμε τις κυρίως οινοπαραγωγικές περιοχές αυτού του γεωγραφικού διαμερίσματος .

Καλέσαμε γεωπόνο , ο οποίος μας μίλησε για την καλλιέργεια του αμπελιού , τους εχθρούς και τις ασθένειές του , καθώς και για την καταπολέμησή τους .

Παρακολουθήσαμε από κοντά τις εργασίες του αμπελουργού και του οινοποιού κατά μήνα . Στο τέλος , με σημείο αναφοράς αυτές , δημιουργήσαμε το δικό μας ημερολόγιο . 

Παραδοσιακά επαγγέλματα : Γνωρίσαμε από κοντά την τέχνη της καλαθοπλεκτικής , καλώντας έναν ντόπιο τεχνίτη , ο οποίος μας βοήθησε να κατασκευάσουμε τα δικά μας καλάθια με κληματόβεργες .Επισκεφτήκαμε επίσης έναν κατασκευαστή βαρελιών και είδαμε βήμα προς βήμα τα μυστικά κατασκευής του ξύλινου βαρελιού , ώστε να επιτυγχάνεται η όσο το δυνατόν καλύτερη ποιότητα του αποθηκευόμενου κρασιού .

  Παραδοσιακή μαγειρική : τον Οκτώβριο με την παραγωγή του μούστου φτιάξαμε στην τάξη μας μουστοκούλουρα και τα μοιράσαμε στους μαθητές όλου του σχολείου . Το Μάη οργανώσαμε την "ημέρα του παππού και της γιαγιάς" . Καλέσαμε αρχικά τις γιαγιάδες των μαθητών μας , που βάλανε όλη τους την τέχνη για να φτιάξουν - παρέα με τα εγγόνια τους - ντολμαδάκια με τα καινούργια αμπελόφυλλα . Μέχρι να ετοιμαστούν , ήρθαν οι παππούδες , κουβαλώντας τις αναμνήσεις από τους τρύγους της νεότητάς τους , τις οποίες και μοιράστηκαν μαζί μας . Τους προσφέραμε τσίπουρο με μεζέ τα μαγειρεμένα από μας ντολμαδάκια . Στο τέλος τους κεράσαμε γλυκό του κουταλιού σταφύλι και κέϊκ με σταφίδες , φτιαγμένα όλα με παραδοσιακές συνταγές , για να τους ευχαριστήσουμε . 

Ιστορία - Μυθολογία : με κείμενα , αναφορές , ζωγραφιές , φωτογραφίες διάσημων πινάκων και προβολές ταινιών , κάναμε μια ιστορική αναδρομή στην καλλιέργεια και τη χρήση του αμπελιού από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας .

Θρησκεία : πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στην εκκλησία την ημέρα της γιορτής του Αγίου Τρύφωνα . Ο ιερέας εξήγησε στα παιδιά τη φράση του ευαγγελίου : "εγώ ειμί η άμπελος" και μας έδειξε την αναπαράσταση της αμπέλου σε αγιογραφίες , στο ξυλόγλυπτο τέμπλο , στα άμφια και σε κάποια εκκλησιαστικά σκεύη και αντικείμενα . Όλ' αυτά αποτέλεσαν το έναυσμα ώστε κατά την επιστροφή μας στο σχολείο να συζητήσουμε για το αμπέλι ως σύμβολο στη θρησκεία μας : τη χρήση του κρασιού στη Θεία Κοινωνία και στο μυστήριο του γάμου με αναφορά στο θαύμα του γάμου της Κανά . Παραμονές του Πάσχα αναφερθήκαμε στο Μυστικό Δείπνο , καθώς και στο ξύδι που έδωσαν στον Εσταυρωμένο .

Είδαμε τις εξής βιντεοταινίες : 
    ΄΄Διόνυσος , ο θεός της αμπέλου΄΄
    ΄΄Πώς γίνεται το κρασί΄΄

 

Επιστροφή στη σελίδα του σχολείου

 

Web Design  by Κιοσσές Γιώργος