|
ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΜΑΡΣΥΑ
Ανεβαίνοντας ο αρχαίος επισκέπτης τον δρόμο από τα Προπύλαια προς τον Παρθενώνα είχε δεξιά και αριστερά του διάφορα αφιερώματα, ανάμεσα στα οποία ξεχώριζε για το μέγεθος και την τέχνη του το σύμπλεγμα της Αθηνάς και του Μαρσύα. Σήμερα στη θέση αυτή δεν βλέπει κανείς παρά ένα λάξευμα του βράχου, αμφίβολο κι αυτό. Υπάρχουν όμως αρκετές πληροφορίες αρχαίων συγγραφέων για το σπουδαίο αυτό έργο καθώς και αντίγραφα των δύο αγαλμάτων που έγιναν στα ρωμαϊκά χρόνια. Τα δύο αγάλματα μαζί απεικονίστηκαν ανάγλυφα σε έναν μαρμάρινο κρατήρα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Ο σχετικός μύθος λέει ότι η Αθηνά πρώτη κατασκεύασε μουσικούς αυλούς αλλά τους πέταξε όταν κατάλαβε ότι το φύσημα κατά το παίξιμό τους παραμόρφωνε το πρόσωπό της. Ο σάτυρος Μαρσύας γοητευμένος από τον ήχο του νέου μουσικού οργάνου όρμησε να πάρει από τη γη τους αυλούς. Τη σκηνή ακριβώς αυτή παρέστησε ο γλύπτης Μύρων με δύο μεγάλα ορειχάλκινα αγάλματα που έγιναν γύρω στα μέσα του 5ου π.Χ. αιώνα. Η Αθηνά φορούσε περικεφαλαία και κρατούσε δόρυ. Ο σάτυρος Μαρσύας έκανε ένα πισωπάτημα ενώ κοίταζε με επιθυμία στο έδαφος τους αυλούς. Ο Μύρων ήταν διάσημος στην Ελλάδα κατά την κλασική περίοδο για τα έξοχα έργα που είχε κατασκευάσει.
Οι αυλοί είναι το πιο σημαντικό πνευστό όργανο της Αρχαίας Ελλάδος και με το μύθο αυτό η Αθηνά συσχετίζεται με τη μουσική, που σύμφωνα με τους Αρχαίους ήταν απαραίτητο στοιχείο κάθε πνευματικής, καλλιτεχνικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Η μουσική θεωρείτο άριστο μέσο για την ανατροφή των νέων διότι διαμόρφωνε τον χαρακτήρα τους γι' αυτό και αποτελούσε τμήμα της βασικής τους εκπαίδευσης.
Το αντίγραφο της Αθηνάς
σώζεται στο Μουσείο
της Φρανκφούρτης.
(Υλικό: μάρμαρο, Ύψος: 1,73μ.)
και του Μαρσύα στο Μουσείο
του Λατερανού στη Ρώμη
(Υλικό: μάρμαρο, Ύψος: 1,59μ.)
|
|
Πηγή:
ΠΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ
Εργασία συναδέλφων
|
|